Tieteellisen työskentelyn ongelmista
Olen suhteellisen vähän
ajan sisään törmännyt kahteen ympäristöaiheiseen uutiseen, jotka herättävät
kysymyksiä asiantuntijuudesta ja luotettavasta tiedosta. Ensimmäinen, joka osui
eteeni, käsitteli 68 tutkijan antamaa julkilausumaa Suomen kansallisen
metsästrategian ongelmista ja sen ristiriitaisista tavoitteista. Toinen uutinen
kertoi, miten suurten ruokatalojen tilaaman suomalaisen naudanlihan ilmastovaikutuksia
selvittävän raportin päätelmät ovat harhaanjohtavia, jolleivat peräti valheita.
Tutkimushypoteesien muodostamisesta
Tässä kirjoituksessa en varsinaisesti
ole kiinnostunut noiden uutisten sisällöstä, vaan pikemminkin omaan
työskentelyyni liittyvistä ongelmista. Valmistelen artikkelia siitä, miten
kirjallisuudessa esiintyvät ympäristöfilosofiset, -poliittiset ja -sosiologiset
teoriat ilmenevät todellisessa luonnonsuojelutyössä. Kirjallisuudesta voi
poimia erilaisia ympäristöpoliittisia näkemyksiä, joita voi asetella ikään kuin
liukusäätimen ääripäiksi. Eräs pari on muun muassa Ilmo Massan käsittelemä
ekologinen modernisaatio, vastaparinaan kulttuurisen murroksen (cultural turn)
diskurssi. Keskusteltaessa asiantuntijoiden kanssa siltahankkeista, tai muista luontoon
vaikuttavista maankäyttötoimista, puheesta voi kuulla osia, jotka asettuvat
lähemmäs sitä tai tuota ääripäätä. Asiantuntijoita käytännön
luonnonsuojelutyössä ovat luonnonsuojelujärjestöjen hallitusten jäsenet ja
toimihenkilöt sekä kunnan viranhaltijat, joiden vastuulla on kunnan
ympäristöstrategian tavoitteiden mukainen maankäyttö- ja kaavoitussuunnittelu. Hypoteesini
on, että tuon mainitun näkemysparin osalta puhe sijoittuu enemmän ekologisen
modernisaation suuntaan kuin kulttuurista murrosta ajamaan.
Ekologinen modernisaatio
on tuttua poliittisista ohjelmista, joissa pyritään korostamaan teknisiä
keinoja ympäristöongelmien ratkaisussa tai vähentämisessä. Ekotehokkuuden
lisääminen Eko- tai materiaalitehokkuuden lisääminen, uusiutuvaan energiaan
siirtyminen, sähköhenkilöautojen tukeminen polttomoottoriautojen sijaan tai
kaupunkirakenteen tiivistäminen, ovat poliittisista ohjelmista tuttuja
ekologisen modernisaation diskurssiin kuuluvia tavoitteita. Vähemmän esitetään
kuluttamisen rajoittamista, energiankäytön vähentämistä, työpaikkojen ja
asumisen yhdistämistä tai lähentämistä liikkumistarpeen vähentämiseksi tai
asumisväljyyden tiukentamista. Nämä viimemainitut kuuluvat ennemmin
kulttuurisen murroksen piiriin, jolla on vähemmän puoluepoliittista
toteutettavuutta.
Alkuolettamani, jota
pyrin testaamaan keskusteluilla luonnonsuojelun asiantuntijoiden kanssa, on
että luonnonsuojelupuhe on likempänä poliittisesta keskustelusta tuttua
modernisaatiopuhetta, eikä kovin vahvaa kulttuurista murrosta, tai
elämäntapojen muutosta ajeta. Toinen olettamani on, että yhdistysten aktiivien
puheessa esiintyy enemmän kulttuuriseen murrokseen viittaavia seikkoja kuin
viranhaltijoiden puheessa. Ensimmäinen olettama tuskin kuulostaa kovinkaan
yllättävältä, sillä toimivathan käyttämäni asiantuntijat samassa poliittisessa
todellisuudessa kuin me muutkin kuntalaiset. Toinenkin hypoteesini vaikuttaa
ymmärrettävältä, sillä yhdistyksissä ei olla työn puolesta jatkuvasti
sidoksissa kunnan strategioihin, joille viranhaltijat jatkuvasti altistuvat ja
joiden kanssa yhteensopivia päätöksiä heidän tulee työssään tehdä.
Nollahypoteesit (hypoteesit joita testataan aineistoa analysoimalla) ovat usein
juuri tällaisia, itsestäänselvyyksiltä tuntuvia ja hyvin usein myös oikeaan
osuvia.
Metsänkäyttö ja kysymys ”ketä pitäisi uskoa?”
Viittaamistani uutisista ensimmäistä käsittelin Totuus ja tolkku –filosofiakerhossa, johon sain kutsun
muutaman tunnin varoitusajalla tulla paikkaamaan sairaustapauksen vuoksi
käynyttä peruutusta. Kerhossa keskustellaan alustajan antamien ajatusitujen ja kysymysten
kautta. Käytin otsikkoa ”Ketä pitäisi uskoa?” ja varsinaisena keskusteltavana
kysymyksenä oli, että miten perustella verrannollisten selitysten välillä
tapahtuva valinta.
![]() |
Kerpun ollessa mukana siinä valinnassa, jossa päätetään ketä pitäisi uskoa, valinta on helppo. Kreisi-Kerppu ei salli auktoriteettinsa kiistämistä! |
Kansallinen metsästrategia perustuu pitkälti Luonnonvarakeskuksen tuottamiin
tutkimustuloksiin. Luke on maa- ja elintarviketalouden tutkimuslaitoksen (MTT),
metsäntutkimuslaitoksen (Metla), riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
(RKTL) ja maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen (Tike) vuonna
2015 yhdistyessä muodostunut valtiollinen tutkimuslaitos, jonka ”tutkijat ja
asiantuntijat tuottavat uusia ratkaisuja suomalaisen biotalouden kestävään
kehittämiseen ja uusien elinkeinojen edistämiseen”. Tutkimustyön lisäksi
Lukella on luonnonvaroja koskevia lakisääteisiä viranomaistehtäviä. Lukea voi hyvällä syyllä pitää luotettavana
tiedontuottajana.
Tutkijoiden julkilausumassa todetaan, että ”Toteutuessaan [kansallisessa metsästrategiassa
esitetty] hakkuiden ja puunkäytön lisääminen heikentää luonnon monimuotoisuutta
ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Allekirjoittajat ovat huolissaan siitä, ettei
näihin vaikutuksiin liittyvä tutkimustieto ole välittynyt päätöksentekijöille
ja suurelle yleisölle oikein”. Julkilausumassa esitetään perusteluja edellisen
tueksi ja lisäksi vielä erillisessä liitteessä joukko keskeistä tutkimuskirjallisuutta
aiheesta. Allekirjoittaneet eivät ole myöskään mitä sattuu porukkaa, vaan
metsä- ja ympäristöalan ammattilaisia. Tutkijaryhmää voi hyvällä syyllä pitää
luotettavana tiedontuottajana.
Totuus ja tolkku –
filosofiakerhossa yritettiin etsiä vastausta kysymykseen, miten näistä
luotettavana pidettävistä tiedontuottajista, joiden näkemys eroaa selvästi
toisistaan, valitaan toinen ja miten valinta perustellaan. Kerhossa nousi kaksi
tekijää esiin. Ensinnäkin esitystapa voi vaikuttaa valintaan. Esitystavan
selkeys on etu aina, ja erityisesti kun maallikko (kuten minä olen tuossa
metsänkasvuasiassa) tekee harkintaansa. Jos hyvin tuotetusta tiedosta ei saa
selvää niin, että lukijalle muodostuu oikea kuva tiedon sisällöstä, jää tieto
helposti huomiotta. Arkisena esimerkkinä tällaisesta on, että meistä jokainen
on luultavasti joskus ollut kuuntelemassa esitelmää, jossa esitelmöitsijä on
käyttänyt tekstiä täynnä olevia kalvoja, jotka on sitten lukenut pikaisesti
lävitse. Ei muodostu oikeaa kuvaa sisällöstä, olipa miten hyvää tahansa.
Toinen, enemmänkin
keskusteluttanut tekijä on puoluepoliittisen vaikutuksen arviointi, joka
vaihtoehtoihin tutustujan pitäisi pyrkiä käymään lävitse. Voi olettaa, että
Maa- ja metsätalousministeriö strategiaa muodostaessaan noudattaa valtion
yleistä politiikkaa samalla kun muodostaa sitä, eikä ministeriötä voi pitää
aivan yhtä riippumattomana elimenä kuin yliopistoissa työskenteleviä
tutkijoita. Ero tutkijaryhmän ja ministeriön välillä on hieman samankaltainen
kuin edellä esittämäni hypoteesi yhdistystoimijoiden ja viranhaltijoiden
luonnonsuojelupuheen eroista. Poliittisen vaikutuksen arviointiin kuuluu myös,
että vaikutusta ei tarpeettomasti liioittele. Ministeriöt eivät ole olemassa
varsinaisesti sitä varten, että kansalaisia sumutettaisiin, vaan
pääsääntöisesti ne pyrkivät pitkäjänteiseen strategiseen ohjaukseen, eikä
luultavasti ole liioittelua väittää niiden oman sisäisen vitkansa ansiosta myös
pehmentävän puoluepoliittisessa toiminnassa esiintyvien tempoilujen siirtymistä
käytäntöön. Poliittisessa ohjauksessa olevan elimen toimintaa on syytä
tarkastella kriittisesti, kuitenkaan sen käsinukkemaisuutta liioittelematta.
Ilmastoystävälliset naudat, saako sitä mitä tilaa?
Toinen uutinen, johon
törmäsin, käsittelee Newsbrokers-yhtiön suurille ruokataloille tuottamaa
asiantuntijahaastatteluihin perustuvaa raporttia. Raportin perusteella ainakin
Valio ja MTK ovat tiedottaneet suomalaisen naudanlihatuotannon olevan
poikkeuksellisen ilmastoystävällistä. Uutisen ja raportin puutteellisuutta
ruotineen Henrik Rydenfeltin mukaan raportissa esiintyneet haastattelut eivät
kuitenkaan tue esitettyjä väitteitä ilmastoystävällisyydestä.
Tässä tapauksessa näyttää
selvältä, että raportin toimittaja on tarkoituksella, joko tilaaja-asiakkaiden
ilmaisemasta toiveesta tai näiden oletetusta toiveesta, tuottanut raportin,
joka tukee tilaajien toiveita näyttäytyä ympäristöystävällisinä toimijoina.
Tuloksena kritiikin mukaan on siis raportti, joka ei perustu haastatteluihin,
vaikka haastattelut raportissa esiintyvätkin.
Eräänlaisena
sivujuonteena tähän voi ajatella, että vaikka saisikin juuri sitä, mitä tilaa,
voi saada nipun muutakin ihan ilmaisina kylkiäisinä. Tästä raportin
harhaanjohtavuudesta ja sen perusteella tiedotettujen väitteiden virheistähän on
noussut pienoinen kohu. Kohu ei laajuudeltaan ole ehkä sitä luokkaa kuin monet
somekohut, mutta silti se on ylimääräinen painolasti raportin tilanneille.
![]() |
Silmu pääsääntöisesti saa mitä tilaa. Joskus jopa ongelmaksi asti. |
Omista preferensseistä
Omat preferenssini edellä
kuvatuista uutisoinneista vaikuttavat toki siihen, mitä haluan uskoa. Metsästrategiatapauksessa uskon tutkijaryhmän
julkilausuman olevan paikallaan ja kansallisen metsästrategian olevan
liiallisen optimistinen asetetuissa metsänkäyttötavoitteissa. Uskoni ei perustu
strategiassa mainitun tai julkilausuman liitteenä annetun tutkimustiedon
arviointiin, eikä edes kovin vahvasti poliittisessa ohjauksessa olevan elimen
(ministeriö) epäilyyn. Suurimpana tekijänä tässä valinnassa on luultavimmin toiveeni
poliittisesta muutoksesta enemmän kulttuurisen murroksen suuntaan, minkä kanssa
yhteensopivaa olisi, että metsänkäyttöä supistettaisiin, tai ei ainakaan
kasvatettaisi.
Siinä missä
metsänkäyttötapauksessa on kyse luotettavan tiedon valitsemisesta hyvistä
vaihtoehdoista, on lihakarjatapauksessa minun kannaltani kyse luotettavan
tiedon tuottamisesta. Kyse on siis
vanhasta, kaikille tutkimusetiikan perustiedot opetelleille tutusta eettisestä
ongelmasta, miten välttää erilaisia tiedollisia vääristymiä. Halu uskoa
Newsbrokersin raporttiin sen enempää kuin raportin kritiikkiinkään ei ole
vastaavalla tavalla merkittävä kuin metsätapauksessa, sillä raportti on vain
yksinkertaisesti huonosti tehty, eikä sitä voi pitää luotettavana tieteellisenä
esityksenä.
Raportissa on silti
merkittävä samankaltaisuus oman työni kanssa. Siinä käytettiin
asiantuntijahaastatteluja. Kun itse tässä keväällä ja kesällä keskustelen
paikallisten luonnonsuojeluasiantuntijoiden kanssa, tuotan itselleni vastaavan
aineiston kuin raportin tekijöillä oli käytettävänään. Kun käyn keskusteluja
lävitse ja mietin, miten luonnonsuojelupuhe asettuu erilaisille asteikoille,
jotka on tutkimuskirjallisuuden perusteella muodostettu, teen tulkintaa
asiantuntijan ja itseni välisestä keskustelusta. Tällaisessa tilanteessa on
riski tiedollisten vääristymien, erityisesti vahvistusvinouman, esiintymiseen.
On mahdollista, että tulkintaa tehdessään tulkitsija poimii aineistostaan omia
käsityksiään tai odotuksiaan tukevia osia samalla kun muuhun viittaavia osia
jää huomiotta. Tällaiset vinoumat ovat tiedostamattomia (tiedostetussa
muodossaan ne ovat tahallista vääristelyä), joten niiden havaitseminen voi olla
hyvin vaikeaa.
Miten näitä vääristymiä
voi sitten välttää? Esimerkiksi juuri näin kuin tässä olen tehnyt. Osa
tieteellistä työskentelyä on oman työskentelynsä jatkuva arviointi ja siinä
piilevien ansojen hahmottelu. Artikuloimalla mahdollisia ongelmia, on niiden
tunnistaminen ja väistäminen paremmin mahdollista.
Lähteet:
Tutkijoiden julkinen
kirje: Suomen metsänkäyttösuunnitelmat eivät hillitse ilmastonmuutosta ja ovat
uhka monimuotoisuudelle. 24.3.2017 http://yle.fi/uutiset/3-9526811
Tutkijoiden antama
julkilausuma http://www.bios.fi/julkilausuma/
Kansallinen
metsästrategia 2025 http://mmm.fi/kms
Luke – Luonnonvarakeskus https://www.luke.fi/luke/
Suomalainen nauta ei
kiihdytä ilmastonmuutosta? Valiota ja MTK:ta syytetään vaikutusten
kaunistelusta 30.3.2017 http://yle.fi/uutiset/3-9532583
Rydenfelt Henrik: Kuka
nielee valioidut faktat 10.3.2017 http://etiikka.fi/kuka-nielee-valioidut-faktat/
Ilmastonmuutos ja
naudanlihan tuotanto suomessa http://www.newsbrokers.fi/ladattavat-reportaasit/
Jos ympäristöteoriat alkavat
kiinnostaa, voi vilkaista vaikka
Massa, Ilmo, ed. 2009. Vihreä Teoria.
Helsinki: Gaudeamus.
Dobson, Andrew. 2016. Environmental
Politics. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Dobson, Andrew. 2007. Green Political Thought.
4th ed . London and New York: Routledge.
Kommentit
Lähetä kommentti